Reizigers veilig en op tijd van A naar B vervoeren is de belangrijkste taak van de Nederlandse Spoorwegen (NS). De aanwezigheid en het gebruik van data speelt daarbij een voorname rol, zegt directeur IT Hessel Dikkers. “Het komt nooit voor dat we een dag volledig volgens het spoorboekje rijden. Bij het anticiperen op verstoringen in de dienstregeling worden onze medewerkers ondersteund door data, maar ik verwacht dat relatief eenvoudige verstoringen in de toekomst worden opgelost door intelligente systemen.”
Het interview met Hessel Dikkers vindt plaats in de week van de treinramp bij Voorschoten. Begin april botste in de nacht van dinsdag op woensdag een goederentrein op een kraanvoertuig en op een spoor ernaast ontspoorde de intercity van Leiden naar Den Haag, toen die trein in botsing kwam met de brokstukken. De bestuurder van het kraanvoertuig kwam bij het ongeluk om het leven, dertig passagiers
in de intercity raakten (zwaar)gewond. Hessel is een paar dagen later nog zichtbaar geraakt door het incident. “De veiligheid van ons personeel én de reizigers is een heel belangrijk thema bij de NS en ProRail. Daar passen geen ongelukken bij en zeker niet één met deze vreselijke gevolgen. Het incident heeft enorm veel impact op iedereen in onze organisatie.”