Een themanummer over diversiteit & inclusie, is dat nodig? Deze en andere vragen over dit onderwerp stelden we aan Danielle Wesseling (Accountmanager Corporate Risk and Broking bij WTW), Faisal Setoe (Managing Director bij HDI Nederland), Sofie van de Ven (Head of HR bij Zurich) en Merel Mulder (ESG Adviseur bij Aon). “We hebben rolmodellen nodig. Ik hoop dat iedereen dit artikel leest als een duwtje in de rug om zich uit te spreken.”
Is een themanummer over diversiteit & inclusie nodig?
Merel: “Historisch gezien hebben witte mannen een bevoorrechte positie. Daar kunnen de witte mannen van vandaag niet perse iets aan doen, maar als zij die positie niet erkennen en diversiteit & inclusie een onzinnig verhaal vinden, dan verandert er niets. Ik had laatst bijvoorbeeld een gesprek met iemand die dacht dat gendergelijkheid een non-issue is omdat het wettelijk is vastgelegd dat vrouwen en mannen dezelfde rechten hebben. Dan sla je de plank echt mis. Je ziet dan de systematische ongelijkheid die zich over de geschiedenis heeft opgebouwd volledig over het hoofd en erkent niet dat verschillende groepen in de samenleving een ander uitgangspunt hebben. Dit soort opmerkingen laten zien dat specifieke aandacht voor diversiteit & inclusie nodig is.”
Faisal: “De polarisatie die het gesprek hierover soms oplevert, vind ik heel vervelend. Maar het is een feit dat de top van Nederlandse bedrijven in de verzekeringsbranche nog steeds vooral bestaat uit witte mensen, voornamelijk mannen en een enkele vrouw. Dat is onvoorstelbaar als je bijvoorbeeld ziet hoeveel divers talent er van de universiteiten komt.”