Rondetafelgesprek

Diversiteit is geen agenda-item, maar een license to operate

Een themanummer over diversiteit & inclusie, is dat nodig? Deze en andere vragen over dit onderwerp stelden we aan Danielle Wesseling (Accountmanager Corporate Risk and Broking bij WTW), Faisal Setoe (Managing Director bij HDI Nederland), Sofie van de Ven (Head of HR bij Zurich) en Merel Mulder (ESG Adviseur bij Aon). “We hebben rolmodellen nodig. Ik hoop dat iedereen dit artikel leest als een duwtje in de rug om zich uit te spreken.”

Is een themanummer over diversiteit & inclusie nodig?

Merel: “Historisch gezien hebben witte mannen een bevoorrechte positie. Daar kunnen de witte mannen van vandaag niet perse iets aan doen, maar als zij die positie niet erkennen en diversiteit & inclusie een onzinnig verhaal vinden, dan verandert er niets. Ik had laatst bijvoorbeeld een gesprek met iemand die dacht dat gendergelijkheid een non-issue is omdat het wettelijk is vastgelegd dat vrouwen en mannen dezelfde rechten hebben. Dan sla je de plank echt mis. Je ziet dan de systematische ongelijkheid die zich over de geschiedenis heeft opgebouwd volledig over het hoofd en erkent niet dat verschillende groepen in de samenleving een ander uitgangspunt hebben. Dit soort opmerkingen laten zien dat specifieke aandacht voor diversiteit & inclusie nodig is.”

 

Faisal: “De polarisatie die het gesprek hierover soms oplevert, vind ik heel vervelend. Maar het is een feit dat de top van Nederlandse bedrijven in de verzekeringsbranche nog steeds vooral bestaat uit witte mensen, voornamelijk mannen en een enkele vrouw. Dat is onvoorstelbaar als je bijvoorbeeld ziet hoeveel divers talent er van de universiteiten komt.”

Waarom is diversiteit & inclusie zo belangrijk voor een organisatie?

Danielle: “Een diverse samenstelling van je personeelsbestand geeft onder andere verschillende vaardigheden, nieuwe inzichten, wisselende perspectieven en een andere houding. Dat is in het voordeel van de klanten die we allemaal bedienen. Als mensen beseffen dat ze elkaar nodig hebben en een team niet uit allemaal dezelfde types kan bestaan, dan draagt dat bij aan een inclusievere omgeving.”

Sofie: “Met een diverse groep medewerkers begrijp je de wereld buiten je bedrijf beter. Want die wereld is ook divers. Bij Zurich is diversiteit & inclusie een belangrijke topic. Tegelijkertijd merken we dat we bepaalde groepen, zoals mensen met een arbeidsbeperking, nauwelijks op sollicitatie krijgen. Tien jaar geleden vond ik een quotum onzin, nu heb ik soms het gevoel dat we een quotum van de overheid of ons eigen bedrijf nodig hebben om de impasse te doorbreken.”

Faisal: “Ons commerciële managementteam bestaat volledig uit vrouwen, maar dat vind ik geen succes of iets bijzonders. Zij zijn toevallig de besten die wij voor die functies konden vinden. Een van hen kreeg onlangs haar tweede kindje. Ik vind het belachelijk om haar de vraag te stellen hoe zij gezin en werk gaat combineren. Het is mijn morele plicht als leider om een omgeving te creëren waarin zij optimaal kan presteren. Krijg ik dat niet voor elkaar, dan faal ik en niet zij.”

Daniëlle: “Volgens mij ligt daar het verschil tussen echt leiderschap en een team aansturen.”

Merel: “Als leidinggevende moet je niet kijken wie er bij het team past, maar wie het team aanvult. Het gaat om de persoon die over de voor de functie benodigde competenties beschikt én aanvullende kwaliteiten heeft die het team vooruithelpen.”

Wat doet jouw bedrijf op het gebied van diversiteit & inclusie?

Sofie: “De man/vrouw-verdeling is binnen Zurich best goed. Toch zie je dat de administratieve functies voornamelijk worden vervuld door vrouwen, terwijl er in de top van het bedrijf vooral mannen zitten. Dat glazen plafond willen we graag doorbreken. Bij vacatures selecteren onze recruiters een diverse groep sollicitanten op basis van de voor de functie benodigde competenties en vaardigheden. Die nemen we mee tijdens de gesprekken én de evaluatie. We zijn tenslotte allemaal mensen en herkennen ons graag in anderen. Maar dat mag geen rol spelen in de uiteindelijke keuze wie de baan krijgt.”

Daniëlle: “De Prestatieladder Sociaal Ondernemen (PSO) heeft ons getriggerd om mensen met een kwetsbare arbeidspositie aan werk te helpen. Dat doen we door in onze eigen organisatie werkplekken te faciliteren en door onze leveranciers en partners te stimuleren sociaal te ondernemen. In mijn optiek kunnen we veel meer buiten de vaste vijver van branchegenoten, hogescholen en universiteiten vissen. Veel banen in onze branche kunnen prima worden ingevuld door mbo'ers. Dan worden we vanzelf inclusiever.”

Merel: “Bij Aon vinden we het belangrijk dat we met elkaar in gesprek blijven op dit onderwerp. Daarom faciliteren we sessies waarin iedereen een gelijkwaardige stem heeft. Maar we staan voor een complexe uitdaging, want het is heel logisch dat mensen die niet tot een minderheid op de werkvloer behoren zelf geen ervaring hebben met discriminatie. Met onze LGBT+-groep hebben we een discussie gevoerd over microagressies, kleine verbale of non-verbale uitingen gebaseerd op aannames of vooroordelen. Vraag je een man of hij een vrouw of vriendin heeft, dan is dat op zich een hele onschuldige vraag. Maar voor de ontvanger kan de vraag vervelend zijn, omdat je daarmee impliciet suggereert dat een man een vrouw 'hoort te hebben'. Vragen naar een partner is een neutralere aanpak. Hier kom je alleen achter als je open en nieuwsgierig het gesprek met elkaar durft aan te gaan.”

Hoe kijken jullie aan tegen netwerkgroepen voor bijvoorbeeld jongeren of LHBTI+'ers?

Sofie: “Netwerkgroepen kunnen zeker een toegevoegde waarde hebben. Al denk ik niet dat je alleen maar eenzijdig mensen uit een bepaalde groep moet toelaten. Met mensen buiten de doelgroep krijg je meer en bredere meningen en dus rijkere gesprekken.”

Daniëlle: “Dat soort groepen draagt zeker bij aan het voeren van het gesprek, maar uiteindelijk zijn we er als individu zelf verantwoordelijk voor wat we ermee doen. Ik zou graag zien dat we elkaar er direct op durven aan te spreken als we gedrag zien wat niet inclusief is.”

Faisal: “HDI is een internationaal opererend bedrijf met allerlei verschillende culturen en nationaliteiten. Diversiteit & inclusie heeft bij ons daardoor een andere lading. Ik werk nu twintig jaar in de verzekeringsbranche en we voeren helaas nog hetzelfde gesprek als twintig jaar geleden over dit onderwerp. Wanneer je kijkt naar de samenleving dan is het raar dat de top van negentig procent van de Nederlandse bedrijven uit witte mensen en vooral mannen bestaat. Culturele diversiteit is vrijwel absent. Ik daag iedere organisatie uit een foto te maken van hun lokale directie of managementboard. Die foto is het scorebord. Ben je met diversiteit & inclusie bezig en bestaat de top van jouw bedrijf ook voornamelijk uit witte mensen, dan mag je jezelf serieus afvragen of je op dat gebied wel zo succesvol en impactvol bent.”

 

 

 

 

 

6232

“Je moet niet kijken wie er bij het team past, maar wie het team aanvult”

Merel Mulder

“Ik daag iedere organisatie uit een foto te maken van hun directie of managementboard”

Faisal Setoe

“We kunnen veel meer buiten de vaste vijver van branchegenoten, hogescholen en universiteiten vissen”

Daniëlle Wesseling

‘We kunnen veel meer buiten de vaste vijver van branchegenoten, hogescholen en universiteiten vissen’

Sofie van de Ven

Welke rol kan de VNAB hebben op het gebied van diversiteit en inclusie?

Faisal: “De vereniging heeft, naar ik aanneem, een slim bestuur. Ik hoop niet dat ze allerlei fora

gaan organiseren, wel dat ze in de branche het ongemak opzoeken en het lef hebben om zelf ook die foto te nemen.”

Merel: “Het is makkelijk om inclusief te zijn als iedereen hetzelfde is. Maar het is heel moeilijk als iedereen van elkaar verschilt of als jij in een groep een eenling bent. Ik vind dit themanummer over diversiteit & inclusie een goed initiatief. Want we kunnen wel vinden dat we divers en inclusief zijn, maar kijk eens naar de foto waar Faisal het over heeft. Het is niet toevallig dat het stereotype beeld van de verzekeringsbranche een witte oude man met grijs haar in een donker pak is. Dat is omdat je dat beeld in de branche heel veel terugziet. Tot de gevestigde orde zou ik willen zeggen: maak jezelf eens oncomfortabel door met iemand het gesprek over dit onderwerp aan te gaan.”

Sofie: “De VNAB kan hierin een voortrekkersrol nemen en zo haar leden laten zien hoe het ook anders kan.”

Wat is aan het eind van dit rondetafelgesprek de conclusie?

Faisal: “Diversiteit is geen agenda-item, maar een license to operate. Om échte stappen te zetten op het gebied van diversiteit & inclusie hebben we rolmodellen nodig, mensen die hun mening durven te geven. Daar begint het voor mij mee.”

Daniëlle: “Ik hoop dat iedereen die diversiteit & inclusie belangrijk vindt, dit artikel leest als een duwtje in de rug om zich uit te spreken.”

Zoeken binnen VNAB