Environmental, Social and Governance (ESG) wordt steeds relevanter voor de verzekeringsmarkt, zo ook voor die partijen die werkzaam zijn in de keten van transport. Bijvoorbeeld de maritieme wereld, of dit nu offshore is, visserij of zaken aan boord van schepen zijn. Maandag 31 oktober zijn de deelnemers van het VNAB Visie event – Transport meegenomen in de ontwikkelingen van het laatste jaar. Een visie vanuit de makelaar, maar ook vanuit de verzekeraar zijn thematische onderwerpen hierover belicht. Tot slot was er ook een terugblik op IUMI waar het thema: “Adapting to a world in transition” centraal stond. Met belangrijke highlights een kijk op de resultaten van de internationale marine markt.
Tijdens een presentatie van Charlotte van Bouwel (Marsh) en een interactieve talkshow onder leiding van Maarten Bouwhuis met Emiel Paaij (DUPI), Victor van de Lest (Corins) en Anneke Kooiman (DUPI), hoorde we dat ESG een dominante factor zal zijn voor verandering in onze transportverzekeringsmarkt de komende jaren.
Charlotte van Bouwel nam de deelnemers mee in sustainibility door de ogen van de makelaar. Zij stond stil bij o.a. de begrippen sustainability en ESG, regelgeving (denk aan CSRD en TCFD), sustainbility reporting en de impact hiervan op de verzekeringsmarkt.
Emiel Paaij ging uitgebreid in op de facts & figures omtrent o.a. casco en vracht. Victor van de Lest lichtte loss prevention toe en ging daarbij in op Lithium-ion batterijen in auto’s aan boord van roll-on-roll-off schepen en autodragers. (Mogelijke) risico’s bij transport van elektrische voertuigen werden benoemd.
De interactieve paneldiscussie waar Anneke Kooiman ook bij aansloot, raakte onderwerpen als illegale visserij en koppeling technologie aan zaken die vallen onder sustainability en ESG. Dit kan onze sector veel brengen, maar er zitten ook risico’s verbonden aan het oplossen van deze zaken met technologie. Daarnaast zijn de panelleden ingegaan op de geopolitieke ontwikkelingen, waaronder de oorlog in Oekraïne en alles wat daarmee samenhangt. Welke gevolgen heeft dit voor de transportverzekeringsmarkt en zijn dit lange termijnproblemen, waar je dus ook lange termijnbeleid op moet maken? Of moeten we ervan uitgaan dat dit van tijdelijke aard is?