'We boeken flinke vooruitgang, maar hebben nog een hele weg te gaan'

Head of Culture Mark Lomas over Lloyd's DEI-aanpak  

In 2022 lanceerde Lloyd’s haar Culture Strategy, waarmee beoogt wordt de cultuur binnen de Lloyds markt in positieve zin te veranderen. Dat wil men realiseren middels inclusie een topperformance mogelijk maken en de beeldvorming bij de buitenwacht positief bij te stellen, zodat Lloyd's een favoriete desatination of choice wordt voor internationaal talent. Sinds de start is er imiddels op tal van fronten vooruitgang geboekt, onder meer in de participatie en positionering van vrouwen en medewerkers met een etnische achtergrond. "Desalniettemin hebben we nog een hele weg te gaan", benadrukt de speciaal hiervoor aangestelde Head of Culture Mark Lomas.

Met een degree in music aan de prestigieuze Juilliard School of Music op zak stond Mark op jonge leeftijd een carrière als klassieke klarinettist voor ogen. Hij kwam er echter op keiharde wijze achter dat de juiste mensen kennen de enige manier was om je muzikale kwaliteiten te kunnen bewijzen. Een hard gelag, maar inmiddels lijkt hij zijn roeping te hebben gevonden op het terrein van diversiteit, gelijkwaardigheid en inclusie (DE&I), waarin hij sinds 2006 werkzaam is bij onder meer de BBC en HS2. Per 1 januari 2022 is hij bij Lloyd’s aangesteld als Head of Culture, in welke functie hij verantwoordelijk is voor alle aspecten en activiteiten op het vlak van cultuur, (maatschappelijke) betrokkenheid (engagement), welzijn (wellbeing) en gelijkwaardigheid (equity).

6219
6219

De vijf Culture Principles

  • Laten zien dat leiderschap zich richt op het bevorderen van een inclusieve, goed presterende cultuur
  • Ervoor zorgen dat de gedragsverwachtingen duidelijk zijn en dat er geen tolerantie is voor ongepast gedrag
  • Zeggenschap uitdragen, ervoor zorgen dat er geschikte hulpmiddelen zijn voor werknemers om dit te doen en dat de toon vanaf de top wordt gezet.
  • Zorgen voor een diverse vertegenwoordiging binnen het personeelsbestand en de leiderschapspopulatie. Wees inclusief in de wijze waarop talenten worden aangenomen en behouden en zorg ervoor dat ze een afspiegeling zijn van de maatschappij en hun klanten.
  • Weet wat je personeelsbestand is, verzamel de juiste gegevens en onderneem actie om een inclusieve werknemerservaring te creëren.

Enkele resultaten van Lloyd’s Market Policies and Practices in het afgelopen jaar

 * Het percentage vrouwen in leidinggevende functies is met drie procentpunten gestegen tot 35%, met verbeteringen op alle drie niveaus; Raden van Bestuur (25%/+ 3pp), uitvoerende directieleden- 28%/+ 2pp) en direct rapporterenden aan directies (36%, + 2pp), waarmee de in 2020 gestelde korte termijn-doelstelling is gehaald. Van alle bedrijven heeft inmiddels 45% deze doelstelling gehaald of overtroffen;

* Lloyd's ambitie om 'één op de drie' nieuwe mensen aan te nemen met een etnische achtergrond liet vooruitgang zien, met 21% van de nieuwe aanwas in het afgelopen jaar, een stijging van +4pp. Het aandeel van deze groep in de totale marktpopulatie steeg met twee procentpunten naar 13%.

* 27% van de aangenomen afgestudeerden en stagiairs had een etnisch diverse achtergrond en 32% van de bedrijven heeft nu een aanstellings percentage van 30% of meer (+ 4pp).; Na verbeteringen vorig jaar bleef de vertegenwoordiging van etnische minderheden in leidinggevende posities stabiel op 9%;

* 71% van de bedrijven werkt momenteel samen met partners om ‘outreach’-activiteiten te ondernemen (+12pp) en hanteert inclusieve wervingsmethoden om vooroordelen in wervingsprocessen weg te nemen. Er is een toename in breder inclusiviteitsbeleid en -praktijken zoals ondersteuning bij menopauze (54% van de bedrijven, +23pp) en drugs- en alcoholbeleid (97% van de bedrijven, +13pp).

* De verzameling van diversiteitsgegevens is verbeterd, inclusief etniciteit (+6pp), handicap (+6pp), seksuele geaardheid (+15pp) en sociale mobiliteit (+16pp).

Zoeken binnen VNAB