‘Data is het nieuwe goud’, horen we deskundigen regelmatig zeggen. Hoe gaan bedrijven in de zakelijke verzekeringsmarkt om met het verzamelen, analyseren, verwerken en toepassen van beschikbare data? Waar staat de sector op dit terrein, ook in vergelijking met andere bedrijfstakken? Wat zijn de kansen en uitdagingen voor de coassurantiemarkt op het gebied van data en dataanalytics? En wat zijn de voornaamste bottlenecks? Dat zijn enkele vragen die we voor deze uitgave van de VNAB Visie, die in het teken staat van ‘het verzilveren van data’, voorlegden aan een viertal brancheprofessionals die beroepsmatig dagelijks met dit thema bezig zijn: Joost Boode (HDI Global SE), Thomas van der Eerden (MS Amlin), Jolene Reimus (Marsh McLennan) en Cindy Weisscher (Meijers). Zij geven aan dat er de afgelopen jaren op dit terrein weliswaar stappen zijn gezet, maar dat dit bij de op de coassurantiemarkt actieve bedrijven nog grotendeels in de kinderschoenen staat. “Er zijn dan ook de nodige slagen te maken”.
Op de vraag waar de coassurantiebranche staat op het gebied van data en data-analytics, neemt Cindy het woord: “Er is de afgelopen jaren weliswaar in de sector meer focus gekomen op het gebied van data en data-analytics, maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat we op deze terreinen nog relatief aan het begin staan. Zeker in vergelijking met banken en grote verzekeraars. Op zich is dat niet erg, want een makelaar in assurantiën kijkt anders naar data en gebruikt data voor andere doeleinden. Zo zijn we bij Meijers bijvoorbeeld wel al heel ver in het gebruiken en toepassen van data voor marketingdoeleinden. Op andere gebieden, zoals het inzetten van AI om voorspellingen te kunnen doen op basis van historische data en additionele databronnen, zie je nu de eerste use-cases en experimenten ontstaan.”
Thomas is eveneens van mening dat er de laatste tijd wel degelijk ‘grote sprongen’ zijn gemaakt. Elk bedrijf is hiermee wel op de één of andere manier bezig, maar het staat bij de meeste marktpartijen nog wel in de kinderschoenen. We staan de komende jaren dan ook voor grote uitdagingen, zowel als sector als voor de individuele makelaars- en verzekeraarsbedrijven. Er is zeker nog een hele weg te bewandelen om daadwerkelijk meerwaarde uit de beschikbare data te halen en hiermee zowel organisatorisch als commercieel ons voordeel te doen.”