Hoe speelt de verzekeringsmarkt in op cyberrisico's?

Cyberrisico’s worden gezien als hét grote risico voor bedrijven, maar hoe spelen we hier in de verzekeringsmarkt op in? Wat is de impact ervan en blijven deze risico’s ook verzekerbaar? Daar zijn de deelnemers gistermiddag in meegenomen tijdens het VNAB Visie event - Cyber.

Er was een grote interesse vanuit de markt voor het event. Tijdens interactieve talkshows onder leiding van Maarten Bouwhuis met Pim Takkenberg (Northwave), Marie-Louise de Smit (Aon) en Frarie van vliet (Crawford) en een presentatie van Lars Springeling (Chubb), hoorde we dat die interesse ook goed én hard nodig is.

Lars Springeling nam de deelnemers mee in de uitdagingen van de cyberverzekeringsmarkt. Hij stond stil bij actuele vraagstukken, de oorzaken en gevolgen van de harde markt, catastrofale incidenten en mogelijke oplossingen. 

Ook tijdens de interactieve paneldiscussie kwam de harde markt ter sprake. 'De markt is hard, maar we mogen niet weglopen voor die risico’s. Ook al is het af en toe spannend en is het lastig te bepalen waar te beginnen'. ‘Omarm het product’ is de boodschap. Investeer in mensen en kennis over cyber, zodat we beter kunnen inspelen op de ontwikkelingen in de cyberverzekeringsmarkt. Criminelen zullen namelijk niet schuwen voor nieuwe wegen. Het is een kat en muis spel. Denk na over oplossingen, eisen en voorwaarden aan de voorkant en maak dit consistent voor de klant, zodat die weet waar die aan toe is. Preventie is hierbij essentieel. 

Wij hopen dat het event een aanzetje is geweest en handvaten heeft gegeven om hier als markt verder mee aan de slag te gaan. Meer horen en lezen? Binnenkort verschijnt er een nieuwe podcast over cyber. Daarnaast is de Technische commissie Cyber bezig met het schrijven van een whitepaper en wordt hier op 27 juni een Lunch & Learn over verzorgd.

Zoeken binnen VNAB