USE IT

iDOSplatform

Het in 2018 geïntroduceerde iDOSplatform van de VNAB is succesvol en effectief. De online webapplicatie voor het vastleggen, zoeken, muteren en delen van polisdata heeft veel voordelen. Waarom zouden leden over moeten gaan op deze vorm van gestructureerde dataopslag? Je leest het hier in een interview met Eduard Appelboom en Jacqueline den Ambtman van Nationale-Nederlande en Anchor Insurance makelaars Rogier van der Sluijs en Cees Buijense.

De historie van het iDOSplatform

Het belang van gestructureerde data is groot, aldus verzekeraar Nationale-Nederlanden en makelaar Anchor. iDOS staat voor insurance Data and Objects Sharing. De VNAB startte in maart 2018 met het iDOSplatform om de noodzaak van ketenintegratie voor polis- en claimsdata in de coassurantiemarkt te benadrukken. Het project startte onder de projectnaam ‘gestructureerde data’.

Waarom gebruiken jullie iDOS?

Appelboom: “De coassurantiemarkt is vanwege de complexe risico’s, de communicatie, afstemming en betrokkenheid van meerdere verzekeraars pas later dan andere markten gestart met digitaliseren. Nu is echt het moment om te starten met meer efficiency in administratieve handelingen en meer data gedreven te werken. Zo bleek uit eerder onderzoek van de VNAB dat bij de totstandkoming van een nieuwe polis objectdata, gemiddeld zeven keer worden gekopieerd of overgenomen tussen alle betrokken partijen. Dat is ongelofelijk tijdrovend! iDOS is een mooie ontwikkeling om dit op te lossen en daarom zijn we blij met dit systeem.”

“Het scheelt inderdaad een hoop tijd,” vult Jacqueline den Ambtman aan. We merken dit bijvoorbeeld in e-ABS met de RDW meldtaken. Deze staan nu in iDOS. Ik zet ze op verwerken en alles wordt automatisch aangemeld. Ook ontvangen we duidelijke overzichten in dezelfde lay-out. Zo zie je goed wat er verzekerd is en wat er is aangemeld. Dit is ook voor de makelaar een goede aanvulling.”

Appelboom: “De rol van iDOS is duidelijk. Het systeem werkt goed. De uitdaging blijft echter om de diverse systemen van makelaars en verzekeraars goed op elkaar aan te sluiten.

Bij Nationale-Nederlanden hebben we de koppeling met iDOS bijna gerealiseerd. Hiermee halen we straks met één druk op de knop de data van een polis naar onze systemen en is een groot deel van het handmatige werk verleden tijd.”

“Als lid van de adviescommissie ICT van de VNAB zie en hoor ik veel geluiden uit de markt. Niet alle verzekeraars en makelaars beschikken over IT-teams om koppelingen eenvoudig en snel te realiseren. Het proces start meestal bij de makelaar en die is nog veel tijd kwijt aan het verzamelen en overzetten van de data. Als het eenmaal in iDOS staat, is het systeem snel en efficiënt. Gelukkig wordt er steeds meer in geïnvesteerd en dat moet ook, want datakwaliteit, data inzicht en data uitwisseling worden steeds belangrijker in de grootzakelijke verzekeringsmarkt.”

Den Ambtman: “In de praktijk zie ik de voordelen van het werken met iDOS. Wij hebben er als verzekeraar alle belang bij dat beursmakelaars hun actuele risicogegevens op een uniforme manier aanleveren. Dit maakt het proces efficiënter, want we kunnen bijvoorbeeld sneller een besluit nemen over nieuwe polissen en mutaties. Daarnaast leidt een snel proces tot lagere kosten en een hogere klanttevredenheid. Een win-win dus voor iedereen.”

Verbinden voor hogere productiviteit

Appelboom: “Steeds meer makelaars en verzekeraars gebruiken iDOS, maar nog niet iedereen zit op hetzelfde niveau. Het blijft complex en factoren zoals tijd, geld en kennis spelen een grote rol. Interessant is om na te denken over de vraag hoe wij kunnen helpen om de implementatie van iDOS te versnellen, zodat alle leden hierop aansluiten en via iDOS gaan aanleveren. Want eenmaal geïmplementeerd, is iDOS heel gebruiksvriendelijk. Bovendien geeft de VNAB informatiesessies en opleidingen. Den Ambtman: “De informatiesessie was zeer leerzaam. Ik leerde hoe de makelaars werken. Daarom proberen we nu zoveel mogelijk samen te werken in het proces naar implementatie. Hierbij schakelen we tussen alle partijen en dat gaat goed.”

"Het iDOSplatform is zeer gebruiksvriendelijk en helpt om gestructureerd te kunnen werken."

Eduard Appelboom

Over de grenzen van afdelingen of functies heen

“Nationale-Nederlanden Schade Intermediair heeft de ambitie om de digitale samenwerking binnen de verzekeringsketen te verbeteren en zoveel mogelijk met gestructureerde data te gaan werken. Eén van de doelen is het aanbieden van een aansluitend productenpalet, over alle kanalen heen: provinciaal, volmacht en beurs. iDOS helpt ons om de Beurs portefeuille goed te beheren. Hiermee kunnen we makkelijker
en sneller samenwerken binnen de keten, efficiënte slagen maken en een betere klantbeleving creëren”, aldus Appelboom. Den Ambtman: “Het is niet wenselijk als alle verzekeraars gaan investeren in een
eigen tool. De kracht is juist om met elkaar in dit systeem samen te werken. Nu moet alleen de nieuwigheid eraf, zodat het platform uiteindelijk net zo ingeburgerd raakt als bij- voorbeeld e-mail. Dit maakt de coassurantiemarkt dynamischer en sneller voor iedereen, ook voor de klant. Daar geloof ik echt in.”

Waarom doet Anchor als makelaar mee?

Rogier van der Sluijs en Cees Buijense beamen: “Het iDOSplatform wekte onze interesse voor de toekomst van ons bedrijf. We zien dat digitalisering nodig is en dit reeds bestaande platform biedt ons vertrouwen en perspectief. We gebruiken het nog niet voor ieder terrein waarop wij werkzaam zijn, maar het streven is om dit in de toekomst wel te doen. Dat ligt aan de mogelijkheden en de koppelingen.”

Omdat we flink aan het groeien waren, zowel intern als met klanten, zijn we in 2019 lid geworden van de VNAB. Hier startte we allereerst met het Sanctieplatform en langzaam hebben we dit uitgebreid. Toen eigenlijk de vraag vanuit de landmateriaalmarkt kwam, zijn we overgegaan op iDOS. Dit is de derde applicatie van de VNAB waarmee we werken. We gebruiken iDOS nu sinds een klein jaar.”

Gestroomlijnd werken

“Van der Sluijs: Als je kijkt naar iDOS dan is het idee erachter een no-brainer. Hoe slim is het om zaken te delen, op een plek te filen en samen te werken? Dus we waren snel overtuigd en zagen direct de voordelen. Op dit moment hebben we alleen brand en landmateriaal ingevoerd en nog geen binnenvaart en zee-casco, omdat voor bijvoorbeeld het laatste geldt dat dit een volledig andere markt heeft.”

Maar, vertelt Buijense verder: “Tijdens de implementatie en dataconversie waren de door de VNAB opgeleide werkstudenten erg praktisch, handig en enthousiast. Hun benodigde kennis ondersteunde ons en ze gaven inzichten. Hierdoor leerden we onze bestaande specificaties om te zetten naar de iDOS formats. Dat zou dus voor ieder terrein zo kunnen werken.”

"De uniformiteit en tijdsbesparing zijn echt voordelen."

Uniformering

Buijense: “Met iDOS hebben we geen risico’s meer dat er verschillen zitten in de administratie van ons en die van de verzekeraar. Daarbij komt dat de polis opmaak er hetzelfde uitziet. Dat is goed voor de uitstraling. Nog steeds duurt het invoeren wel even, maar gelukkig zijn, wanneer alles erin staat, de gegevens direct beschikbaar en helder. En uiteraard zijn we verzekeraars graag van dienst.”

Het iDOSplatform in het kort

Het iDOSplatform van de VNAB is een online webapplicatie voor het vastleggen, zoeken, muteren en delen van polisdata. Het platform heeft koppelingen met externe bronnen en e-ABS. Daarnaast komen er koppelingen voor backoffice-applicaties, heeft het koppelingen met externe bronnen en e-ABS. Daarnaast zijn er koppelingen voor backoffice-applicaties en kunnen er API’s geschreven worden waardoor verschillende nieuwe koppelingen mogelijk zijn.

Voor wie?

Het iDOSplatform kan worden gebruikt door diverse partijen. Bij het sluiten van een polis kunnen de gebruikers, afhankelijk van hun rol, data inzien of beheren:

  • VNAB makelaars
  • VNAB verzekeraars
  • Verzekeringsnemers
  • Volmachtbedrijven
  • Taxatiebureaus
Anchor

Rogier van der Sluijs

Rogier van der Sluijs is sinds 2017 werkzaam bij Anchor Insurance. Daarvoor heeft hij bij bekende grote andere verzekeraars gewerkt, zoals Aon en Marsh. Als aandeelhouder en lid van het managementteam is Van der Sluijs verantwoordelijk binnen Anchor als Marine broker, met tegenwoordig wat meer wind in zijn portefeuille.

Rogier van der Sluijs
Rogier van der Sluijs
Anchor

Cees Buijense

Cees Buijense noemt zichzelf een veteraanin de verzekeringswereld. Via volmacht-bedrijf Schermer Assuradeuren B.V., verzekeraar Delta Lloyd Schadeverzekeringen N.V. is hij makelaar geworden. Sinds drie jaar is hij bij Anchor werkzaam. Hier is hij mede verantwoordelijk voor het beheer van de e-ABS applicaties.

Cees Buijense
Cees Buijense
Nationale-Nederlanden Beurs

Eduard Appelboom

Eduard Appelboom is Product Owner van het IT team van Nationale-Nederlanden Beurs. Hij is ooit als stagiair bij een makelaar in de verzekeringsbranche gestart. Hij heeft veel ervaring opgedaan in diverse Sales en Marketingrollen, maar schoof de laatste jaren meer op naar IT als product owner.
Met wat overstappen naar onder andere Delta Lloyd, ING en een Fintech kwam hij uiteindelijk weer terug bij Nationale-Nederlanden. Hier werkt hij sinds begin 2022 aan de digitalisering en verbetering
van het IT landschap van Nationale-Nederlanden Beurs.

Eduard Appelboom
Eduard Appelboom
Nationale-Nederlanden

Jacqueline den Ambtman

Jacqueline den Ambtman is Underwriter Marine. Inmiddels werkt zij al twintig jaar in de verzekeringsbranche. Vanuit verschillende posities bij Univé, een aantal tussenpersonen en Delta Lloyd, werkt zij sinds januari 2022 bij Nationale-Nederlanden. Ze is gespecialiseerd in casco, werkmaterieel en binnenvaart. Daarnaast geeft ze workshops op het MBO aan de studierichting ‘legal and insurance’ om het verzekeringsvak te promoten.

Jacqueline den Ambtman
Jacqueline den Ambtman

Zoeken binnen VNAB