In juni organiseerde de VNAB een bijeenkomst waarbij onder leiding van Marjolein ten Hoonte, directeur Arbeidsmarkt bij Randstad, werd gediscussieerd over de toekomst van de arbeidsmarkt. Wat betekenen trends en ontwikkelingen voor organisaties in de verzekeringsbranche? HR Director Western Europe Emmy Radelaar en HR-specialist Anne Diaz, beiden werkzaam bij Crawford & Company, waren erbij.
Wat heeft de bijeenkomst jullie opgeleverd?
Emmy: “Mijn generatie ging na school of studie snel op zoek naar een baan. Tijdens onze carrière bedachten we wat we na ons pensioen allemaal wilden doen. De huidige generatie denkt andersom. Die gaat reizen, vrijwilligerswerk doen of neemt een tussenjaar en gaat daarná pas werken. Want de pensioenleeftijd is steeds verder weg en die baan is wel beschikbaar. Dit in tegenstelling tot toen ik afstudeerde, je moest echt solliciteren.”
Anne: “De belangrijke conclusie is dat er op korte termijn geen oplossing is voor het huidige personeelstekort. Ondanks alle verwachtingen, heeft de technologie onze banen niet overgenomen. Sterker, technologie is hard nodig om de basisprocessen draaiende te houden, omdat we de mensen er niet voor kunnen vinden. Elke dag vallen er treinen uit vanwege personeelstekort en we kennen allemaal de situatie op Schiphol.”
Emmy: “De babyboomers gaan met pensioen en er komt niet méér jeugd bij, dus het aantal beschikbare werknemers daalt. Van HR-medewerkers wordt verwacht dat ze dit personeelstekort oplossen, de druk om mensen aan te nemen is groot. Maar omdat veel bedrijven in dezelfde vijver vissen, werd bij de bijeenkomst duidelijk dat we het probleem daarmee niet oplossen. Door dat te accepteren, ontstaat ruimte om anders naar nieuw personeel te kijken.”
Kun je daarvan een voorbeeld geven?
Emmy: “Ik merk dat veel mensen het expertisevak niet kennen. We moeten met z’n allen de expertisebranche bekender maken om personeel uit andere branches aan te trekken. Die kunnen hartstikke geschikt zijn. Wij hebben bijvoorbeeld een schade-expert in dienst die als planner in een bouwonderneming is begonnen.”
Anne: “Met een promotionele video hopen we bouwkundigen die momenteel buiten de expertisebranche werken, te werven. Ook via de VNAB proberen we bekender te worden, onder andere via het Risk Insurance Traineeship.”