Artificial Intelligence, kortweg AI, is momenteel een van de meest besproken onderwerpen in de samenleving, zo niet hét meest besproken thema. Kranten en vakbladen staan bol van artikelen over dit fenomeen en ook in de vele talkshows op de Nederlandse televisie is het regelmatig onderwerp van gesprek. Ook in de verzekeringsbranche staat het (mogelijke) gebruik van kunstmatige intelligentie volop op de agenda, zeker in relatie met een ander hot topic: ESG (Environmental, Social & Governance)- regelgeving.
Twee zaken die volgens Marvin van Bekkum, promovendus aan de Radboud Universiteit in Nijmegen, en Louis Jonker, advocaat Tech & Data bij Van Doorne, op gespannen voet met elkaar kunnen staan. In dit artikel gaan zij hier, ieder vanuit zijn eigen vakgebied en achtergrond, nader op in en op de mogelijke gevolgen voor de werkzaamheden in de (zakelijke) verzekeringsbranche.
Beiden hebben een sterke affiniteit met het thema. Marvin is momenteel als promovendus aan de Nijmeegse Radboud Universiteit bezig met het schrijven van een proefschrift over discriminatoire toepassingen van AI-systemen in de verzekeringsbranche. “Als jurist en informaticus wil ik beide disciplines bij elkaar brengen. In andere sectoren is het gebruik van AI-systemen al onderzocht, zoals bij de overheid en diverse bedrijfstakken, maar dat was nog niet het geval in de verzekeringsbranche. Het onderzoek brengt de risico’s in kaart van de toepassing van AIsystemen voor de verzekeringssector en komt met aanbevelingen hoe hiermee goed om te gaan. Ik ben nu ongeveer halverwege en hoop mijn proefschrift over twee jaar af te kunnen ronden.”
Louis is ruim 20 jaar actief in de advocatuur, waarvan de afgelopen 17 jaar bij Van Doorne, waar hij zich inmiddels vijf jaar bezighoudt met AI-vraagstukken. “Ik heb van jongs af aan altijd een enorme belangstelling gehad voor nieuwe technologieën en dus ook voor AI. Vanwege mijn werk ben ik extra geïnteresseerd in de juridische kant ervan. Opvallend is dat vanuit juridisch perspectief een nieuwe technologische ontwikkeling voor het eerst ook vragen oproept over de ethische aspecten ervan. Ook de aandacht voor ‘duurzaamheid’ is veel groter dan bij eerdere technologieën. Tijdens een recent congres werd zelfs gesteld dat advocaten de gatekeepers op ethisch vlak zullen moeten worden”, aldus Louis, die momenteel met diverse collega-juristen, zowel intern als van andere kantoren, ook nadrukkelijk kijkt naar de mogelijke impact van AI op legal services.
De praktijk
Grote bedrijven worden op basis van nieuwe EU-regelgeving verplicht om bij de presentatie van hun jaarrekening over 2024 hun ESG-footprint mee te nemen. Hierin moeten zij op milieutechnisch, sociaal en bestuurlijk vlak verantwoording afleggen over wat zij dat jaar op die terreinen hebben gedaan. Louis ervaart in de praktijk dat ondernemend Nederland hier tot dusver weinig mee heeft gedaan, met name als het aankomt op de daarvoor benodigde informatie uit de supply chain. “Je kunt stellen dat dit onderwerp nog niet helemaal is geland bij het bedrijfsleven in brede zin.” Daarentegen is AI al wat meer in beeld in ondernemersland, al wordt er volgens hem meer over gepraat dan dat er zaken worden gedaan. “De vragen die we krijgen betreffen vooral of de gebruikte AI-systemen op een juiste manier worden toegepast. Dat neemt niet weg dat AI ontegenzeggelijk een opkomend onderwerp is.” Marvin geeft aan dat vandaag de dag in elke bedrijfstak en zelfs door de overheid gebruik wordt gemaakt van AI, denk maar aan de toeslagenaffaire.