‘Zonder transport staat alles stil’ luidde ooit de reclameslogan van transport en logistiek Nederland. Een waarheid als een koe, zo is de afgelopen jaren weer eens overduidelijk gebleken. Zo zorgden onder andere COVID-19, de blokkering van het Suezkanaal door de Ever Given, de geopolitieke ontwikkelingen in met name Rusland/Oekraïne en de toenemende tekorten aan grondstoffen en materialen ervoor dat het transport van goederen over land, water, spoor en lucht niet altijd zo voorspoedig verliep als was gewenst. Met alle gevolgen van dien voor niet alleen de direct betrokken partijen, maar ook voor de dagelijkse werkzaamheden binnen de verzekerings- en schaderegelingssector. En dan komt daar ook nog eens de energiecrisis, inflatieproblematiek, duurzaamheidsdiscussie en de wereldwijd voorkomende natuurrampen bij, zoals overstromingen en het toenemende aantal bosbranden. Alles wat er gebeurt in de wereld heeft direct of indirect impact op de praktijk van alledag in de transportverzekeringsbranche. En er is momenteel wel heel veel gaande in de wereld dat onze sector raakt.
Vier ervaren vertegenwoordigers van de Nederlandse transportverzekeringsbranche gaan met elkaar in gesprek: verzekeraar Emiel Paaij (directeur Marine bij DUPI Underwriting Services) en de makelaars Angela Pieneman (Senior Broker Commodities bij Raetsheren), Jonathan Schweigman (Teamleader Marine Cargo bij Marsh) en Marc de Wild (Senior Broker bij Marsh). Zij zijn gezamenlijk goed voor ruim 80 jaar ervaring in marine-verzekeringen.