Wijziging WAM en de impact op NBA

De technische commissie Varia brengt graag een wijziging in de wetgeving en daaraan gekoppeld de NBA voorwaarden onder de aandacht. 

In artikel 3.2 van de NBA is bepaald dat aanspraken tot vergoeding van schade die is veroorzaakt met of door een motorrijtuig in de zin van de Wet Aansprakelijkheidsverzekering Motorrijtuigen (WAM) zijn uitgesloten. De recente implementatie van de Europese richtlijn voor de wettelijke aansprakelijkheid motorrijtuigen (2009/103/EG) heeft impact op deze uitsluiting. 

Bij de invoering van de implementatiewet is artikel 1 van de WAM eind 2023 namelijk uitgebreid met artikel 1a waarin het volgende is bepaald:

In afwijking van artikel 1 worden voor de toepassing van deze wet niet verstaan onder motorrijtuigen, de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen rij- of voertuigen die:

            a. Nauwelijks gevaar opleveren; en

           b. Niet hebben te gelden als voertuig in de zin van artikel 1, onderdeel 1, van de richtlijn.

Rij- of voertuigen die nauwelijks gevaar opleveren en niet hebben te gelden als voertuig in de zin van artikel 1, onderdeel 1, van de richtlijn (specifiek: fietsen met (elektrische) trapondersteuning tot een wettelijk begrensde snelheid van 25 km/uur) vallen dus niet langer onder de definitie van motorrijtuig in de zin van de WAM, waardoor deze niet meer standaard onder de uitsluiting van artikel 3.2 van de NBA vallen.

Als op een specifieke polis aanspraken tot vergoeding van schade veroorzaakt door een motorrijtuig uit de categorie zoals bedoeld in artikel 1a WAM uitgesloten moeten worden van dekking, dan zal dit dus expliciet geclausuleerd moeten worden. 

Zoeken binnen VNAB